pracoviště řidiče a vše kolem něj
Hlavním článkem v řízení autobusu je samotný řidič. Než příjde na svou směnu do práce, měl by si zkontrolovat vůz zvenku, zevnitř a raké zapnout všchna světla, blinkry atd, ať ví, jestli vše funguje a je jak má být. Prví co musí udělat, je nastavení mypolu nebo kasy. Zde uvádím stručně krok po kroku nastavení mypolu.
Stručný návod pro nastavení palubního počítače ( mypolu ) ve vozech Karosa, Iveco a Irisbus
1. Počáteční nastavení :
Systém se zapíná automatický při zapnutí klíčku ve spínací skřínce nebo nebo po zapnutí AKU.
Po stisknutí tlačítka tlačítka 5 ( služba ) si počítač vyžádá nastavení služby ve formátu : linka ( 3 místa ) - pořadí ( 2 místa ) - povozní den ( 2 místa ), tedy například 215 03 06.
Provozní den : 1 = pracovní den, 2 = sobota, 3 = neděle, 4 = sobota + neděle ( společný JŘ ) 5 = celotýdenní JŘ, 6 = pondělí až čtvrtek, 7 = pátek.
Nastavení služby potvďte tlačítkem Enter, poté je automatický vybráná příslušná část jízdního řádu a je vypočítaná poloha na lince podle skutečného času.
Nevyhovující nastavení polohy lze upravit stisknutím tlačítka 6 ( poloha ) pomocí šiprk.
šipka doleva - posouvá polohu o jednu zastávku zpět.
šipka doprava - posouvá polohu o jednu zastávku vpřed
šipka nahoru - posouvá polohu o jednu konečnou vpřed
poloha dolů - posouvá polohu o jednu konečnou zpět
2. Obsluha systému během dne :
a ) automatický režim
Systém funguje automatický v závislosti na vyhlašování zastávek. To lze provést stisknutím tlačítka 0 ( příští stanice ) nebo sešlápnutím " tlačítka " na podlaze či stiskem externího tlačítka na přístrojové desce. Vyhlášení zastávky ( stiskem tlačítka ) je třeba provádět v každé zastávce ještě před zastavením.
Nastavení vnějších informačních panelů probíhá automaticky, v konečných zastávkách dochází ke změně textu.
Jednu minutu před odjezdem vydává palubní počítač akustický signál (upozornění na odjezd ) Jeho pípnutí se provádí stisknutím tlačítka Del. na palubním počítači.
b ) ruční režim
umožňuje řidiči nastavení libovolné linky a cílové stanice.
Stisknutím tlačítka 5 řidič zadá požadovanou linku a pořadí, místa pro provozní den se vyplní nulami, např. 117 02 00.
Po stisknutí tlačítek 3 ( konečná stanice ), čipky nahoru a tlačítka Enter je možné zadání jakékoli existující cílové zastávky: řidič zadá čtyřmístný kód ( dvou a třímístným číslům se předzařuje nula ), např. 0659 ( Sídliště xxxxx ).
V tomto režimu nefunguje hlášení zastávek.
3. Další funkce palubního počítače :
Vyhlašování provozních informací
po stisknutí tlačítka na HLÁŠENÍ UPOZORNĚNÍ na palubním počítači lze zadat dvouciferný kód, který aktivuje určitý typ hlášení pro cestující. Seznam kódů je součástí každé linky.
Mikrofon
po výjimutí mikrofonu z držáku a stisknutí tlačítka mikrofon ( ve spodním řádku displeje počítače se musí zobrazit text " mikrofon " lze hovořit do prostoru pro cestující. Mikrofon se automaticky vypne zavěšením zpět do držáku.
Budík
po stisknutí tlačítka 1 ( budík ) lze nastavit dva typy akustických signálů - UPOZORNĚNÍ NA ODJEZD, v rozsahu 0 - 9 minut před odjezdem z konečné nebo budík - nastavení konktetního času, kdy bude signál aaktivován.
Odchylka
stiskem tlačítka 2 ( odchylka ) lze měnit způsob zobrazení času obsluhy určité zastávky. Nastavení : čas obsluhy dle JŘ ve tvaru HH:MM ( zpoždění ) a odchylka času obsluhy ve tvaru -MM:SS ( nadjetí ), což by se stávat nemělo.
Nastavení hlasitosti digitálního hlásiče
po stisknutí tlačítka 9 ( hlasitost ) lze měnit hlasitost digitálního hlásiče : 1 = noční ( nižší ), 2 = denní ( vyšší ), případně 0 = hlásič vypnut.
Ovládání radiostanice Motorola
po stisknutí tlačítka 8 ( nastav. RDST ) je možné měnit nastavení skupiny RDST. Po stisknutí tlačítka 9 lze měnit hlasitost RDST. K aktivaci základnové RDST dojde stisknutím tlačízka příslušné garáže, např. ŘE.
upozornění : Při nastavení služby 910 00 00 se na vnějších informačních panelech objeví nápis MANIPULAČNÍ JÍZDA.
Kasa - nastavení kasy, zadávání turnusu, přihlášení do kasy
Každý vůz má ve své výbavě, většinou na pravé straně palubní desky blízko kasy knoflík, který slouží k restartováni kasy. Po stisknutí tohoto tlačítka kasa naběhne, načte se základní program, udělá se test tiskárny, testy výstupních dat apod. Poté kasa vyzve řidiče k zadání PINu. K tomu funguje speciální SAM karta na čtení modulu pro čtení Open karet. Karta se přiloží na pravou boční stranu kasy, kde je senzor pro čtení Open karet, na displejí se poté objeví text, že proběhlo úspěšné přihlášení do modulu SAM. Dále se zadává po přihlášení číslo řidiče. Jsou to většinou čtyři poslední čísla z osobního čísla řidiče.Po zadání naběhne hlavní menu, ve kterém je číslo turnusu, číslo linky a číslo spoje.
příklad : do políčka TURNUS zadám číslo 328061 a potvrdím stisknutím tlačítka Enter. V tuto chvíli je již načtený turnus. Kdybych ale zadal samé nuly a dal výdej, tak by se zobrazil na kase napis MANIPULAČNÍ JÍZDA, a na vnějších informačních panelech také.
Stiskneme výdej, aby se kasa otevřela. Proběhne tisk sestavy. Vyjede počáteční lístek, kde je SPZ vozu, datum, čas, počáteční a konečná tržba.
Jakékoli operace s s kasou pod tlačítkem menu, je zároveň tlačítko ZRUŠ, to znamená, kdybych zadal nuly všude, tak se mi vše zruší a naběhne mi manipulační jízda a zpráva, že řidič nemá vydávat lístky.
Příjezd na konečnou, přehození turnusu, ukázky jednotlivých funkcí
Na displeji kasy je nastavená konečná stanice. Po příjezdu na konečnou řidičstiskne tlačítko DALŠÍ. Ozve se hlášení konečná zastavka a objeví se další číslo linky a spoje a čas dalšího odjezdu. Opětovným stiskem tlačítka DALŠÍ program zjišťuje počet jízdenek a na panelech se mění texty. Takže například řidič ví, že do odjezdu mu zbývá 30 minut. Řidič vždy po příjezdu na konečnou stiskne 3x tlačítko DALŠÍ, aby se přehodil turnus.
Další funkce kasy :
služební hlášení - služební hlášení se nachází na displeji pod nápisem INFO - SLUŽEBNÍ HLÁŠENÍ a objeví se seznam kódů a hlášení jako např. porucha vozidla, přepravní kontrola, odjezd dle JŘ. atd.
IBS palubní sběrnice - pod touto položkou jsou uloženy autodetekce sběrnice, vymazání tabel, označovače, různé transparenty, hlásiče zastávek, příjmač GPS, příjmač nevydomých, čidlo vážení vozu atd. Vše, co funguje pro odbavení cestujících
Návratový tarif - slouží k tomu, aby při vydání jízdenky se kasa přepla do základního tarifu, což je 12 kč. Lze navolit žákovský, studentský, ZTP atd ....
Naklopení grafického LCD - slouží pro úpravu jasu a kontrastu kasy. a podsvícení tlačítek.
Úsporný mód - po zadání úsporného módu se na kase objeví spořič - hodiny. ( velmi dobře využitelné na dálkových linkách ).
Stiskem tlačítka KONEC se kaza uzamkne a vyjede lístek z odpočteem, který se odevzdává.
Pod tlačítkem RŮZNÉ se nachází zpožděnka nebo kalkulačka.
Stiskem turnusu proběhne tisk sestavy a vyjede celý jízdní řád od rána až po poslední spoj. Vždy musí být uvedeno číslo linky, číslo spoje, čas příjezdu a čas odjezdu. Když dám " tisk jízdního řádu " vyjede seznam té linky, kterou aktuálně řidič pojede.